NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O KORIŠĆENJU OBNOVLJIVIH IZVORA ENERGIJE

Zakon o korišćenju obnovljivih izvora energije (“Sl. glasnik RS”, br. 40/2021) (”Zakon”) donet je 22. aprila 2021. godine. Ovim Zakonom je posebnim pravnim okvirom uređena oblast korišćenja obnovljivih izvora energije.

Nakon stupanja na snagu Zakona u periodu njegove primene, identifikovani su određeni problemi u implementaciji zakonskih rešenja.

Ministarstvo rudarstva i energetike (”Ministarstvo”) objavilo je Nacrt izmenama i dopunama Zakona (”Nacrt zakona”). Javna rasprava o Nacrtu zakona sprovodi se u periodu od 21. januara 2023. godine do 9. februara 2023. godine.

Glavni problemi u postojećem zakonskom rešenju su sledeći:

• pravo svih proizvođača iz obnovljivih izvora energije da prenesu balansnu odgovornost na garantovanog snabdevača (JP Elektroprivreda Srbije);
• pravo kupaca-proizvođača kojima je omogućeno pravo prioritetnog preuzimanja električne energije od strane operatora što može dovesti do ugrožavanja sigurnosti rada elektroenergetskog sistema; i
• nerešeno pitanje nadležnosti između dve državne institucije (Agencije za energetiku i Ministarstva) za određivanje maksimalne cene koja se može ponuditi na aukcijama.

Nacrt zakona usmeren je da reši postojeće uočene probleme tako što se menja član 10. Zakona tako da proizvođači električne energije iz obnovljivih izvora energije snose balansnu odgovornost, a ne garantovani snabdevač. Garantovani snabdevač preuzimaće odgovornost samo za proizvođače koji su u sistemu tržišne premije.

Za potrebe aukcija Ministarstvo određuje maksimalnu ponuđenu cenu za električnu energiju po MWh, a ne Agencija za energetiku Republike Srbije kako je to propisano članom 15. Zakona.

Najzad, dopunjuje se član 60. Zakona tako da se pravo na prioritetan pristup ograničava na mala postrojenja do 400 kW, a od 1. januara 2026. na postrojenja do 200 kW, a kako bi se obezbedio zaštitni mehanizam od ugrožavanja sigurnosti rada elektroenergetskog sistema.

Po okončanju javne rasprave Ministarstvo će analizirati sve primedbe, predloge i sugestije učesnika u javnoj raspravi i u roku od 15 dana od njenog okončanja sačiniće izveštaj o sprovedenoj raspravi.

08 Feb 2023